A korábbi írásban már volt szó arról, hogy mit is értünk a doshikus kiegyenlítésen. Ma nézzük meg, hogy hogyan is lehet egyrész instant, tehát azonnali módon, másrészt általánosságban kiegyenlíteni a kibillent vagy megnövekedett Vata doshát.

A Vata doshánál is meg kell ismételni azt, amit már korábban említettünk, hogy:

  1. egyrészt a Vata dosha mindenkiben megvan, így mindenkiben időlegesen elborulhat a Vata dosha egynsúlya (pl. különösen őszi szezonban, száraz, szeles, hűvös időben), ilyenkor lesz szükség az instant kiegyenlítésre,
  2. másrészt a Vata dosha többlettel rendelkező alkatú embereknél (Vata dosha Prakriti) fontos lesz, hogy általában a gyakorlásuk és életmódjuk olyan elveket kövessen, amelyek mellett a Vata dosha egyensúlya hosszú távon is fenntartható.

Ennek fényében nézzük meg először, hogy mik a Vata dosha kibillenésének általános tünetei, majd nézzük meg, hogy a Vata dosha prakritivel rendelkezők általános gyakorlására milyen elvek vonatkoznak.

 

Instant Vata dosha kibillenés

A Vata dosha kibillenésének tünetei – avagy mikor tudjuk az Ayurvédikus jógában, hogy most éppen Vata kiegyenlítésre van szükség doshikus alkattól függetlenül.

  • A Vata dosha kibillenése tipikusan szezonális lehet ősszel vagy akár hidegebb, szelesebb, szárazabb változékonyabb téli napokon.
  • A másik eset az, ha az életmódunkból következően Vata tüneteket tapasztalunk magunkon és ez a változás olyan mértékű, hogy észlelhetően zavart vagy kellemetlenséget okoz a mindennapjainkban. Ezt okozhatja például rendszertelen táplálkozás, csapongó életmód, napirend, sok utazás, kapkodó “szeles” időszak az életünkben, amikor sok és gyakran változó ingernek vagyunk kitéve sok változás közepette.

 

Az Ayurvédikus jóga tehát azt javasolja, hogy ha a következő tüneteket észleljük magunkon, akkor kezdjünk rövid távon Vata kiegyenlítő gyakorlatokba:

  • álmatlanság, rémálmok
  • emésztési zavarok, különösen székrekedés, aranyér, gázosodás, puffadás
  • idegrendszeri problémák, nyugtalanság, depresszió
  • időzavar, kapkodás
  • emlékezetkiesés, memóriaproblémák
  • ízületi fájdalmak, idegi nyilalló fájdalmak, reumatikus tünetek
  • száraz torok, torokkaparás, száraz és töredezett bőr és haj
  • görcsök, rángások

Mit lehet tenni ilyenkor?

Elsősorban nézzük meg a Vata kiegyenlítésre vonatkozó Ayurvédikus életmód és táplálkozási tanácsokat dióhéjban, majd a jóga ászana gyakorlatokat.

 

Őszi kiegyenlítés az Ayurvéda szerint

Ezek a tanácsok különösen jól jönnek az őszi időszakban, amikor a Vata dosha megnövekszik a szervezetben és ha nem tud kiürülni a testből, akkor könnyedén megzavarhatja a másik két dosha működését is. Ez a Vata erősödés negatívan befolyásolhatja az immunrendszert és a belső szervek működését, amelynek következtében a test megbetegszik.

Általános Ayurvédikus elvek az őszi Vata kibillenés és bármely instant Vata kibillenés kezelésére

Az Ayurvéda a Vata hideg, száraz, érdes és változékony minőségével szemben, illetve annak kiegyenlítésére pontosan az ellentétes minőségeket javasolja. Tehát: melegítést, olajozást, hidratálást, és nyugalmat.

 

Ilyen módszerek lehetnek a következők:

  • olajos masszázs, önmasszázs a reggeli tusolást követően illetve lefekvés előtt
  • olajos öblögetés
  • ghí orrbacseppentése
  • rendszerezett életmód, szisztematikus napirend kialakítása,
  • kerüljük az utazást és a váltakozó impulzusokat
  • kerüljük a túlmozgást, az extázis élményeket (pl. kicsapongó esti bulik helyett inkább keressük a nyugalmat, a nyugodtabb mozgásformákat pl. jóga)
  • feküdjünk le korábban és aludjunk hosszabban.

 

Táplálkozási elvek dióhéjban:

  • keressük a meleg tápláló ételeket
  • főtt ételt együnk és hanyagoljuk a hidegtálakat, szendvicseket, salátákat
  • együnk enyhén csípős, olajosabb, zsíros ételeket, sok vajat, tejterméket
  • ételeink elkészítéséhez elsősorban gyökereket, föld alatt vagy földhöz közel nőtt zöldségeket használjunk (pl. padlizsán, krumpli, tök, sütőtök, répa, retek stb.)
  • keressük általában az édes, sós és savanyú ízeket és az enyhén csípőset
  • az ételünk legyen zaftos, leveses, semmiképpen sem száraz (egytálételek előnyben)
  • ha nagyon bizonytalannak érezzük magunkat, akkor érdemes kiadósabb meleg reggeliket készíteni (pl. tojásrántotta, melegszendvics, meleg kenyér sok vajjal, meleg zabkása)
  • használjunk bátran és bőségesen melegítő fűszereket, amelyek az emésztést is fokozzák: kömény, szerecsendió, bors, kurkuma, fahéj, szegfűszeg, mustármag stb.

 

Jóga gyakorlatok a Vata kiegyenlítésére – Ayurvédikus jóga

Nézzük meg mire kell figyelni a jógagyakorlásunkban akkor, amikor a Vata dosha kiegyenlítéséről van szó. Két esetet veszünk figyelembe, azt amikor elmész egy csoportos, vezetett jógaórára és amikor otthon gyakorolsz.

Az első és legfontosabb kihangsúlyozni, hogy az Ayurvédikus jógában nemcsak a gyakorlatok számítanak, hanem az összhatás.

 

Amit keress egy csoportos órán:

Nagyon fontos lesz tehát, hogy ha egy csoportos órára mész, akkor olyan tanárt válassz, aki megnyugtató, nem diktál túl gyors tempót, precíz és ezzel ösztönöz az intenzív összpontosításra. Az óra stílusa legyen erőteljes, lassú erőkifejtésre épülő.

Amit mindenképpen kerülj:

Gyors tempójú, “repülős” jóga, ahol alig tartasz meg egy-egy ászanát és máris át kell menned a következőbe, ahol nincs túl nagy fókusz a légzésen így a lélegzet könnyen lihegőssé változik a gyors és dinamikus gyakorlatok egymásutánjában. Kerüld ilyenkor a csak vagy jórészt hátrahajlításra épülő órákat. Az sem túl hasznos a Vatának, ha zenére megy a jógaóra, mivel csapongó elmeműködésével könnyen a zenére fog mozogni, és inkább “táncolni” kezd, mintsem, hogy a lélegzetét és a belső folyamatait figyelje. Ez akár fokozhatja a sérülés lehetőségét is.

 

Otthoni gyakorlás:

A Vata jóga gyakorlására a stabilitás legyen a legjellemzőbb. Minél közelebb van egy gyakorlat a földhöz, annál inkább a földes elemet hozza be a gyakorlásba, ami a Vata éteri és levegős minőségeit kiegyenlíti. Azonban nem lehet végig csak földelni a Vatát, a föld ugyanis hideg és nedves, amit a Vata nem bír. Neki meleg és nedves, izzasztó gyakorlásra van szüksége, ahol jól bemelegszik és aztán abból tud nyújtani. A Vata típusú ember ízületei különösen hajlamosak a bemerevedésre, és nem fog rajtuk segíteni, ha csak nyugtató, nyújtó gyakorlatokból áll egy jógaóra, vagy egy gyakorlás. Szükségük lesz erőteljes izomfejlesztő gyakorlatokra is, mint pl. chaturanga dandasana, vagy fekvőtámasz, ennek egyszerűsített verziói és jót fog tenni a lassabb tempóban, de annál erőteljesebb izommunkából végzett Napüdvözlés is.

A Vata jóga tehát legyen izzasztó, nagyon erőteljes izzomunkát és koncentrációt igénylő(pl. állópózok, virabhadra I, virabhadra II, erőteljes egyensúlyozó pózok, úgy mint Virabhadrasana III, ardha chandrasana, utthita hasta padangusthasana és társai). Nagyon jót tesznek továbbá a földön végzett hátrahajlások (pl. bhujangasana illetve shalabhasana), ugyanakkor óvatosan a kifejezetten extrém, különösen állásból történő hátrahajlásokkal. Itt külön megjegyezném, hogy a mostanság oly divatos “drop back”, vagyis az állásból hídba lehuppanás, kifejezetten Vata kibillentő lehet, pláne ha egymás után többször ismételjük.

Előrehajlások előnyben, tehát paschimottanasana, janu shirshasana és gyakorlatilag az összes előrehajlás nagyon Vata kiegyenlítő, viszont ahogy már említettem figyelj arra, hogy ne csak ebből álljon a gyakorlásod, hanem erőteljes izomfejlesztő gyakorlatok és ászanák előzzék meg ezeket az előrehajló jóga pózokat.

A Vata gyakorlásból sem maradhat el a csavarás és azt követően javasolt végezni a szélhajtó gyakorlatokat és a hasizomgyakorlatokat. Így biztosíthatjuk, hogy a csavarással a vastagbélbe kerülő (Vata székhely) gázok a szélhajtó gyakorlatok során megfelelően ürülni fognak és ezáltal csökken a testben a Vata minőség.

A fejenállás és a gyertyapóz jót tesznek a Vata lecsillapítására, érdemes őket Vata kiegyenlítésnél ebben a sorrendben alkalmazni.

A gyakorlásod végén mindenképpen tarts egy hosszabb és meleg shavasanát, tehát meglegítsd magad pokróccal, hogy kényelmesen, akár 15 percen keresztül is tudj pihenni. A Vata gyakorlás elengedhetetlen eleme lesz a Pranayama, egyrészt végig a gyakorlás során fontos használni a mély Ujjayi lélegzetet, a gyakorlás végén pedig végezz legalább 10 perc pranayamát (különösen anuloma vilomát vagyis váltott orrlukas légzést).

 

Vata típusú emberek jógája

A Vata típusú embereknél a fentiek figyelembe vétele mellett az általános elvek közé kell tartozzon a rendszeres gyakorlás. A Vata típusú ember lehet a legjobb és a legrosszabb jógásegyben, mivel teste alapvetően a jógára van kitalálva (vékony, inas, izmos, szálkás, rugalmas), de ha nem mozog, akkor könnyen berozsdásodik. A Vata típusú ember tehát az Ayurvéda szerint az az alkat, aki lényénél fogva jógára ítéltetett élete végéig. Vata típusúaknál azászanagyakorlás elhagyhatatlan, ha csak belső, meditatív gyakorlást végzel Vata Prakritivel, akkor könnyen “elszállhatsz” és akár komoly idegrendszeri problémák is előjöhetnek (skizofrénia, bipoláris zavar stb.).

Tehát, ha Vata típusú alkat vagy, akkor fektess nagyon nagy hangsúlyt a legalább heti háromszori jógázásra, ami legyen erőteljes, az izomzatodat (különösen a karokat és a lábakat) megedző, kevésbé dinamikus, de annál inkább átlélegzett és elmélyült, komoly koncentrációt jelentő gyakorlás. Figyelj arra is, hogy a gyakorlás ne fárasszon ki nagyon, tehát egy átlagembernél elég mondjuk a heti 3x 45 perc/1 órás gyakorlás is. Kerüld viszont a hirtelen nagy megterheléseket. Figyelj még arra is, hogy a testedet a gyakorlásoddal melegítsd fel, ne pedig külső mesterséges hőforrásokkal. Ez az utóbbi kimeríti a szervezetedet és megterheli a szívedet. Vata típusoknál fokozhatja a leépítő folyamatokat és a test fogyását.

Összegezve tehát: A Vata instant kiegyenlítésre és a Vata Prakritivel rendelkezők jóga ászana gyakorlására egyaránt jellemző lesz, hogy az ilyen ászana és jóga gyakorlás legyen (belülről) melegítő, erőteljes, tartalmazzon intenzív Pranayamát és nyugodt környezetben, bíztató hangulatban teljen.

 

F. Tóth Gabriella © 2014 MInden jog fenntartva.