Ennél egy jót, de nincs sok időd, erőd már este főzni? Viszont eleged van a vajaskenyér, sajt, tea kombóból? Kint meg esik a hó és olyan nyomasztó a tél? Inspirálódj a következő receptből.

Ez a recept főleg a Vata és a Pitta típusok számára lesz kiegyensúlyozó, Kapha típusoknak viszont estére különösen laktató. Az egyik fő összetevője az avokádó, tulajdonképpen gyümölcsnek számít, viszont nehézsége, olajossága, krémes állaga miatt nagyon kaphás minőségeket hordoz magában (föld és víz), bár egy kis fokhagymával, kurkumával, esetleg picit több feketeborssal vagy egyenesen chillivel ki lehet egyensúlyozni ezt a hatást és akár Kapháknak is belefér egy-egy ilyen finomság főleg száraz és meleg pirítóssal. Ha a Kapha dosha dominál benned, akkor talán érdemes lesz kihagynod az olajat a krémből és minél inkább a száraz és meleg minőségeket erősítve nagyon kevés olajat használj a gombához is.

A múltkor az Oktatóképzésen az egyik diák keresztkérdés elé állított: a gomba akkor most növény vagy állat. Hát a válaszadást meghagynám a biológusoknak. Ez számomra nem lényeges, én szeretem őket és nem találok ebben semmi hibát. Talán annyi fontos, hogy ayurvédikus szempontból a gombák egyre nagyobb figyelmet kapnak. Ugyan sokáig tamaszikusnak tartották őket a jógik, de újabban az ayurvédában az a nézet, hogy a gombafélék nagyszerű fiatalítószerek (vajikarana), magas tápértéküknek köszönhetően kiválóan erősítik a testet, segítenek táplálni a szöveteket, növelve a testsúlyt és feltuningolják az immunrendszert. Nedves, hűvös és igen tápláló tulajdonságaik miatt tehát nem a Kapha kiegyensúlyozás főszereplői, viszont a Vata és a Pitta dosha kiegyenlítéséhez tökéletesek.

A fokhagyma szintén alapvetően tamaszikus, de mégis van szerepe a gyógyításban is. Tehát megint az egyensúlyon és a helyes arányokon van a lényeg. A gombák is még mindig sokkal kevésbé tamaszikusak, mint például a vörös húsok, és megfelelő fűszerezéssel az emésztésük is könnyedebb.

Ha pedig gomba, akkor feketebors. A kettő nálam valahogy elválaszthatatlan. Ha gombát főzök, akkor biztos, hogy az első dolog a feketebors lesz, amit hozzáadok. Fenséges a két íz találkozása, már az olfaktív élmény is elbűvölő, ahogy a forró sercenésben egymásra kattannak a kalapos gombanők és a hetyke kis borslegények. Na, de vissza a főzéshez, nem szerelmes a szakácsnő éppen ezért még nagy trükk volt a kis esti lakomámban, hogy a sót is a végén adtam hozzá, főleg a gombához. A Maldon só, szerintem a világ egyik legfinomabb sója. Nagy piramisszerű kristályokból áll és külön élvezet rámorzsolni a grilezett vagy hasonló ételekre.

Na, de hogy a Vata szélvész gondolataimat összekapjam. Tehát ebben az egész vacsorában az a lényeg, hogy van benne nyers is meg főtt is, gyorsan elkészül, de mésgis mivel az egész több részből jön össze, ezért minden falatot meg kell komponálni ez pedig elvezet a tudatossághoz. Kézzel kell kenni, szórni, pakolni, morzsolni, az ujjadat megnyalni, amitől egészen elemi érzés lesz az evés. Én az egykori IBS-es el se tudom hinni, de ott voltam a konyha közepén és mint egy gyerek toltam magamba a finom falatokat élvezkedve mint egy igazi food lover.

Na nézzük, akkor hogyan is készül a hideg-meleg őrület.


Hozzávalók:

  • 1 avokádó
  • néhány csepp lime
  • laskagomba
  • lilahagyma
  • teljeskiőrlésű kenyér (pl. napraforgós tönkölykenyér)
  • dióolaj
  • kendermagpor

fűszerek:

  • feketebors
  • őrölt kömény
  • só (Maldon)
  • kurkuma
  • curry (Madras)
  • fekete mustármag
  • sáfrányos szeklice
  • fokhagyma (szárított vagy friss)

Hevítsd egy kis étolajat a serpenyőben. Add hozzá a sáfrányos szeklicét, a fekete mustármagokat, hagyd azokat egy kicsit pattogni, majd jöhet a kömény. Add hozzá a lilahagymát (vékony karikák) és a szárított (vagy nyers) fokhagyma szeleteket (max egy fél cikk fokhagyma vagy ízlés szerint). Picit engedd őket összeérni, de még mielőtt nagyon sülne a hagyma, tedd hozzá a vékony szeletekre tépett laskagombát. Add hozzá a feketeborsot, és fontos még NE adj hozzá sót!

Közben készítsd el az avokádó krémet. Törj össze egy avokádót. Adj hozzá a lime levét, hogy megmaradjon a szép zöld színe. Tegyél hozzá kurkumát, egy kis curry-t, ha akarod akár chillit vagy gyömbért (pl. Kapha típusoknak). Én még tettem hozzá egy kis kendermagport is, hogy még táplálóbb legyen a fázós Vatámnak. Dióolajjal összevegyítettem és jól eldolgoztam.

Közben figyeld, hogy a gomba már el is készül. Ne hagyd kihűlni. Tedd meleg helyre, ha már levetted a tűzről (pl. radiátor). Mehetnek be a kenyerek a pirítóba!

Ha minden összeállt, egyenként kezdd el gyártani a falatkákat:) Ügyelj arra, hogy a kenyér mindig meleg legyen!
Nyammm. Ilyen finomságokkal gyorsabban eltelik a tél.
Jó étvágyat!

Yoginigabi © 2014