A Kapha doshának egy kis felrázásra van szüksége. Szeretetre, élénkítő dolgokra, bátorításra. De hát nem igaz ez mostanság mindannyiunkra? Csak nézz ki az ablakon. Szánalmas egy idő van. Már négykor egészen sötét, és egész nap ki se jött a nap csak esett az eső. Mamma mia! Naná, hogy ide valami mediterrános olasz hangulat kell!

A természet is arra kényszerít, hogy maradj bent és inkább egyél nagyokat, jóízűeket. Főzni jó és enni is egyre jobban szeretek. (Nagy szó ez nálam a régi IBS zsigeri emlékével). Fantasztikus érzés alkotni. Kívánom nektek is ezt az örömöt! Na, de andiamo!

A mai receptünk nagyon gyors és nagyon egyszerű. Alapja a kápia paprika, a hagymák (lila és fokhagyma), zöldfűszerek, amik a nyár örömeit juttatják eszünkbe és a rukkola. A rukkola kiváló a Kapha típusoknak, mert könnyű, keserű, száraz és nem nyákosít. Hatékony méregtelenítő eszköz. Jó hatással van az emésztésre és hatékonyan segít szabályozni a koleszterin és vércukorszintet (klasszikus Kapha problémák). Igazi kincsesbánya abból a szempontból is, hogy nagyon magas a vitamin- és ásványianyag-tartalma: A-, B2-, B5-, C- és K-vitamin, valamint a kalcium, kálium, vas, magnézium, foszfor és szilícium.

Viszont, hogy ne legyen annyira keserű mégse az étel, tettem hozzá egy kis krémes ricotta sajtot, ami egy kicsit édeskés, viszont nagyon könnyű, így a Kapha típusoknak is jó, annak ellenére, hogy nekik kerülniük kell a tejtermékeket és a krémes, fehér dolgokat. A hagyma és a fokhagyma csípősségükkel segítenek kiegyenlíteni a kapha nehézkes minőségeit.

A fenyőmag, bár alapvetően inkább a Vatáknak javasolt, ilyen kis mennyiségben mehet azért ebbe az ételbe is. A fenyőmag íze egészen egzotikus, de ami finom, az ebben az esetben nagyon egészséges is, hiszen remek antioxidáns, magas az E-vitamin tartalma. Arról nem is beszélve, hogy tele van telítetlen zsírsavakkal és így különösen alkalmas a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében is. Remek kálium és magnézium forrás. A magnéziumban szegény diéta csontcsökkenéshez vezet, így érdemes minél többször akár ezt a finom kis magot beilleszteni a diétánkba az egészséges fogak és az osteoporosis megelőzése érdekében.

Hozzávalók:

  • fél csomag rukkola
  • egy kisebb kápia paprika
  • kisebb fej lilahagyma
  • fokhagyma (szárított vagy nyers)
  • valamilyen olaszos metélt tészta
  • ricotta sajt

Elkészítés:

Rukkola szárait egy picit lecsíptem, megmostam, félreraktam. Egy edényben feltettem a vizet forralni. Majd a serpenyőben először olaj nélkül megpirítottam a fenyőmagokat. Félretettem őket. Majd olajon megpirítottam a lilahagymát, hozzáadtam néhány szelet szárított fokhagymát, sót, köményt, rozmaringot, egy kevés provance-i fűszert, majd egy kevés nyárról megmaradt házi bazsalikomot. A végén csak hozzátettem egy pillanatra a rukkolát, hogy éppen csak megfonnyadjon, majd a tésztát, jól öszzekevertem, rá egy kis ricotta sajt és megszórtam fenyőmaggal. Hmmm.

Mindenkinek jó étvágyat és jó kedvet kívánok!

 

F. Tóth Gabriella © 2013