A doshikus kiegyenlítés az Ayurvédikus jóga központi témája. Itt meg kell jegyezni, hogy

  • egyrészt minden dosha mindenkiben megvan és azok állapota folyamatosan változik
  • másrészt mindenkinek van egy csak őrá jellemző egyéni alkata, amit az általános Ayurvédikus felfogás a személyes doshikus alkatként említ (Prakriti) és ezt az alkatot nagyban befolyásolja rendszerint nem is egy, hanem tipikusan kettő dosha.

Mikor hat leginkább a Pitta dosha?

Késő tavaszi melegebb időszakban és a nyár nagy részében a természet erőit a Pitta dosha hatja át a leginkább. Az ilyenkor jelentkező hőség, melegség, és nedvesség vagy párásság természetesen valamennyi emberre egyaránt kihat.

Ennek fényében most meg fogjuk nézni azt, hogy egyrészt doshikus alkattól függetlenül is hogyan lehet a nyári időszakban pici módosításokkal egyensúlyban tartani magunkat, illetve kitérünk arra is, hogy akiben általában a Pitta dosha jegyei dominálnak, neki a huzamosabb gyakorlásában, fizikai és lelki gyakorlataiban és az életmódjában mire érdemes odafigyelnie az Ayurvéda szerint.

Instant Pitta dosha kiegyenlítés

Amint említettük a fentiekben, különösen a nyári időszakban valamennyiünk életét meghatározza a Pitta dosha általános dominanciája a természetben.
Ilyenkor mondani sem kell, hogy mindenki a saját bőrén érzi a Pitta dosha hatását: a fülledt meleg hatására megindult erőteljesebb verejtékezést, zsírosodó arcbőrt, a kitágult ereket, a fokozott szomjúságot. Ilyenkor az étvágy lehet, hogy kisebb, de ha megéhezünk, akkor rögtön kell az étel és általában jobban kívánjuk az édes ízeket, a gyümölcsöket, a fagyit és a hideg vagy nyers ételeket. Általában jellemzőbb ilyenkor az emberekre a “forrófejűség”, az ingerlékenység, ami megjelenhet közúti balesetek, agresszió vagy éppen nagy nyári tivornyázások és bulizások formájában is. Ilyenkor talán a vakáció miatt is merészebbek, bátrabbak vagyunk, talán kicsit felelőtlenebbek is, és bizony a nagy lazulásban talán több alkoholt is fogyasztunk, mint egyébként, főleg a keserű méz, a sör formájában.

Természetesen a Pitta dosha domináns helyzetbe kerülhet a nyártól függetlenül is, ha valakinek az életmódja, körülményei azt meghívják: pl. stresszes, feszítettebb időszak, “hajtás” a munkahelyen, trópusi nyaralások télen, sok tennivaló miatti általános feszült, ingerlékeny állapot, dühös élethelyzet (pl. válás, pereskedés stb.).

Az Ayurvédikus jóga szerint a Pitta dosha megnövekedésének a klasszikus tünetei a következők:

  • kellemetlenné váló testszagok
  • bőr irritáció, gyulladásos tünetek
  • eltömődött pórusok, pattanások
  • epe elégtelenség,
  • rossz májműködés
  • savasodás, gyomorsav-problémák
  • hasmenés, gyomorfertőzés
  • vérző íny, fogágy gyulladás
  • hajhullás, kopaszodás, korai őszülés
  • fokozott izzadékonyság
  • bőrön leégés, anyajegyek sötétedése
  • gennyképződés
  • vékonybéllel kapcsolatos problémák, fekélyek, pl. colitis ulcerosa.

Ha ezeket a tüneteket, vagy ezek valamelyikét tapasztaljuk magunkon, akkor érdemes elgondolkozni a Pitta dosha kiegyenlítésén a nyári időszaktól függetlenül is.

Nyári Pitta kiegyenlítés az Ayurvéda szerint

A most következő tanácsok különösen jól jönnek a nyári időszakban, amikor a Pitta dosha megnövekszik a szervezetben.

Elsősorban arra kell gondolnunk, hogy a Pitta dosha minőségei a melegség, olajosság, nedvesség, csípősség, élesség és a kellemetlen szag.
Az Ayurvéda éppen ezért pont ezeknek a minőségeknek az ellentéteit javasolja az egyensúly megtalálására. Néhány ötlet, amit érdemes megfontolni: a hűtést, hűsítést, enyhe szárítást, simítást a testnek és a léleknek, az összetartozás érzés fokozását és a kellemes, nyugtató és fertőtlenítő tiszta illatokat (pl. levendula).

Ilyen módszerek lehetnek a következők:

  • a bőrünk hűsítése napjában többször pl. mentás vagy rózsavizes testpermettel (kézitáskában is elfér egy-egy ilyen spriccelő és már a drogériákban is kapható)
  • fokozott bőrápolás, testradírozás, hogy a bőr megfelelően lélegezzen (pl. arckefélés, testkefélés de csak gyengéden, nem durván)
  • a bőr fokozott védelme a nap sugaraitól (érdemes a naptejek helyett alternatív megoldásokat találni, pl. kókuszolaj, shea vaj és a cink oxid használatával, amely utóbbi természetes fényvédőfaktorként szolgál)
  • napi akár többszöri hidegzuhany a test hűsítésére
  • a fej hűtése pl. a haj rendszeres bevizezésével
  • fokozott pihenés (a szabadságot érdemes kivenni, és azt tényleg a pihenésre, nem pedig mondjuk lakásfelújításra használni)
  • csökkentett mentális tevékenység, nyugodt kikapcsolódás, amilyen gyakran csak lehet
  • korai kelés és reggeli jóga
  • alkohol mértékkel történő fogyasztása illetve a folyamatos hidratálás.

Figyelem! Nyáron is kövessük azt a természetes szabályt, hogy annyit iszunk, amennyi jólesik. Nyáron természetesen több nedvességet kívánunk, de ha túl sok vízzel mossuk át a szervezetet, akkor figyelni kell az elektrolitok és az ásványi anyagok pótlására. Ebben remek segítséget adnak a lédús gyümölcsök, vagy ha egy pici kősót és citromot meg fűszernövényeket (pl. friss bazsalikom) teszünk a limonádéba. Az epres bazsalikomos fagyiról meg ne is beszéljünk:)

Táplálkozási elvek dióhéjban:

  • naponta többször is ehetünk, de kisebb mennyiségeket
  • a legnagyobb napi étkezés dél és 2 között legyen, utána délután vége felé vagy este már ne együnk sokat, inkább csak gyümölcsöt vagy kevés, édes szénhidrátot (pl. kenyeret), ha nagyon muszáj (főleg a refluxra hajlamosak)
  • most nem biztos hogy mindig szükség lesz a húsra, főleg, a Pitta dominanciával rendelkező alkatúak most bátran tobzódhatnak inkább a nyers salátákban, nyers ételekben és édességekben, viszont a Vata és Kapha dominanciájú embereknek ebben a periódusban sem ajánlott a sok nyers. Nekik inkább megfelelő a főtt étel (pl. wokos, grillezett zöldségek, szárnyas húsok), pláne hogy nyáron a leggyengébb az emésztés tüze (jatharagni) és könnyen kaphatunk hasmenést.
  • ízekben ilyenkor mindenki leginkább az édest kedveli, mivel az édes a leghűsítőbb és legtáplálóbb íz az összes közül és nagyon alkalmas a Pitta dosha kiegyenlítésére
  • még nagyon izgalmas hatást érhetünk el a keserűvel (főleg sörrel lazító férfitársainknál) illetve a kevésbé vonzó összehúzó vagy fanyar ízekkel (pl. vörösáfonya, citrom)
  • zöldségek közül válasszuk a minél inkább zöldes-fehéres színűeket, amelyek tele vannak nedvességgel és édeskés vagy kesernyés ízűek (pl. káposzta, karalábé, tökfélék, cukkini, endívia, brokkoli, kelbimbó, édes paprika, TV paprika)
  • kerüljük a kifejezetten csípős ízeket, ezeket csak akkor érdemes használni ilyenkor, ha alapvetően nem Pitta dosha jellemzi az alap alkatunkat és problémánk van az emésztésünkkel
  • aki bírja bátran fogyaszthat tejtermékeket, joghurtot, túrót, fehér, fiatal sajtokat
  • babfélék, hüvelyesek is fogyaszthatóak különösen hús helyett
  • tésztafélék, kenyerek, édes kalácsok pl. vajjal reggelire.

 

Jóga gyakorlatok a Pitta kiegyenlítésére – Ayurvédikus jóga

Nézzük meg mire kell figyelni a jógagyakorlásunkban akkor, amikor a Pitta dosha kiegyenlítéséről van szó. Két esetet veszünk figyelembe, azt amikor elmész egy csoportos, vezetett jógaórára és amikor otthon gyakorolsz.
Az első és legfontosabb kihangsúlyozni, hogy az Ayurvédikus jógában nemcsak a gyakorlatok számítanak, hanem az összhatás.

Amit keress egy csoportos órán:

Meg kell jegyezni, hogy a Pitta doshának nem tesz jót a magány, ők kifejezetten a csoportos mozgást, a sportokat szeretik. Éppen ezért remek lehetőség a Pitta dosha kiegyenlítésére a közösségi jógázás, ahol van valamiféle csoportérzés, viszont nincs versengés, hanem inkább szeretetteljes együttlét jellemzi a foglalkozást. A Pitta kiegyenlítéséhez szükség lesz az érdesség és élesség egyensúlyozására a kedves, laza hangulatra. Érdemes olyan tanárt választani ehhez, aki képes ilyen hangulatot teremteni és akinek az óráján nem kell túl nagy fizikai erőkifejtéssel számolnod. Inkább nyújtások, földhöz közel végzett könnyed pozíciók előnyösek ilyenkor, amelyek azonban átmasszírozzák a köldök környékét. Különösen jó lehet a szabad téri jógázás is, ami nyáron olyan divatos is. Azért a nagy lazulás közepette itt is fontos lesz odafigyelni a helyes testtartásokra, mert sajnos a játék hevében vagy éppen zenére szertelenül mozogva könnyen lehet sérülni is. A jelszó: a Cool, vagyis lazán összeszedett.

Amit mindenképpen kerülj:

Erőteljes és túl dinamikus gyakorlás, ahol még az ablakon is csurog a pára. Természetesen mondani sem kell, hogy a katonai kiképző stílus nem fogja lelohasztani a megnövekedett Pitta dosha keltette belső lángokat. Mivel a Pitta dosha és a melegség általában fokozza az ízületek és az izmok nyújtottságát, lazaságát, így erre a melegben különösen oda kell figyelni. Nem javasolt olyan mozgás vagy jóga végzése amely hosszan kitartva vagy éppen túl gyors és légzéssel össze nem koordinált mozgással végeztet ászanákat. A jógának mindig a légzésre kell épülnie. Ha többet akarsz hullámozni, akkor inkább menj el egy jót bulizni és táncolj! Sokkal felszabadítóbb lesz:)

Otthoni gyakorlás:

A Pitta jóga gyakorlásában a könnyed, laza dinamizmus legyen a kulcsszó. A köldök és az uddiyana bandha végig fókuszban van a gyakorlás során. Érdemes több könnyed hason fekvésből, vagy térdelésből végzett hátrahajlást is beleépíteni (pl. bhujangasana, sharpasana, dhanurasana, ushtrasana, chandrasana), majd kicsit hosszabb előrehajló pózokban hagyni megnyugodni a lélegzetet. Az előrehajlás és a csavarás kombinációi is kiválóak a nyári gyakorláshoz és az általános Pitta kiegyenlítéshez egyaránt (pl. janu shirshasana, marychasana B). Különösen jók az oldalrahajlások, mivel masszírozzák a Pitta fő szervét, a májat (pl. utthita trikonasana). Álló pózok végzésénél figyelni kell a légzés ritmikusságára és a folyamatos pulzálásra.
Tipikus Pitta működés, hogy egy gyakorló jellemzően vagy túlerőlteti az Ujjayit, vagy miután már belefáradt vagy megelégelte, utána semmilyen módon nem lehet rávenni őt a hangosabb, aktívabb légzésre. Az én meglátásom szerint az egyensúly valahol a kettő között van. Én egy könnyed Ujjayi légzést javasolnék egyenlőtlen ritmusú be és kilégzéssel, ahol a kilégzés a hosszabb. Az Uddiyana bandha viszont egy MUST, kihagyhatatlan. Napüdvözlés most nagyon divatos és jó is lehet egy Pitta kiegyenlítésbe, viszont semmiképpen sem 108-szor, ami behozza a versengést és a teljesítménykényszert (Pitta elbillentő tulajdonságok).

Pitta típusú emberek jógája

A fenti elvek mellett azoknak, akiknek a Természetében eleve a Pitta dosha dominál, a következőket is érdemes figyelembe venniük.
A Pitta típusú alkatra jellemző a kihívás folytonos keresése. Természetes adottságuk a versengés, a vezetési kényszer és a “na majd én megmutatom” hozzáállás. Szeretnek sportolókat megszégyenítő odaszánással belelendülni egy fizikai edzésbe és/vagy valamely eszme mentén fanatizálódni. A rendszeres jógázás persze alapból hasznos, de mindenkinek kell legyen egy természetes intuíciója atekintetben, hogy mennyi az elég és mi az, ami már a normális terhelésen felüli erőfeszítést jelent. Ez ugye mindenkinél más, de javasolok egy tesztet.

TESZT: Próbáld ki, hogy egy hétre, vagy kettőre teljesen felfüggeszted a normális jóga gyakorlásodat. Majd utána csináld meg a normál sorodat és figyeld meg, hogy mennyire fáraszt el. Ha nagyon levertnek vagy összevertnek érzed magad, akkor ez valószínűleg azt jelenti, hogy alapjában ez egy kicsit sok a szervezetednek. Azért javaslom a kihagyást, mert az egy kicsit kivesz az endorfin függésből, ami a rendszeres és erőteljes gyakorlás mellékterméke, és amely képes elhomályosítani a hétköznapi ítélőképességünket. Az endorfin, ami a nagyerejű fizikai erőkifejtés hatására termelődik szabályos kémiai függést alakíthat ki a szervezetben, mivel olyan örömérzetet és eufórikus állapotot idéz elő, amelyben még a fájdalmat sem érezzük. Teszteld magadat!

Még egy dolog, amit mindenképpen szeretnék hangsúlyozni a Pitta típusok jógájával kapcsolatban az az, hogy nagyon oda kell figyelni az ízületekre. Általános megfigyelés, hogy a Pitta típusú emberek ízületei rendszerint lazábbak. Könnyebben mozdul a térdük, a könyökük és leginkább a csípőjük, derekuk. Ez az adottság megspékelve a Pitta mentális jellemzőivel könnyen vezet bár igen esztétikus, de annál kevésbé egészséges ászana kivitelezéshez. Ebben sajnos a csoportos jóga sem fog segíteni, mert ott valószínűleg erre nem tudnak, vagy nem is képesek odafigyelni, arról nem is beszélve, hogy általában a hasonló a hasonlót vonzza elv szerint a Pittának szimpatikus órán főleg olyanok lesznek, akik megerősítik őt ebben a képi ideálban.

Összefoglalva, nyáron mindenkinek szükséges és hasznos lehet egy kis Pitta kiegyenlítés, a Pitta alkatúaknak pedig különösen érdemes megfigyelni és elemzni a saját mozgásukat a fentiek tükrében. Érdemes a mozdulataidban, ászanáidban megkeresni az egyenes vonalakat, a síkokat. Ha ez hiányzik, akkor nagy valószínűséggel a saját hajlamaid szerint, a saját minőségeidet fokozva az ízületek hajlékonyságából dolgozol, aminek hosszú távon fájdalmas következményei lehetnek. Vigyázzatok magatokra! Csak ne olyan hevesen:)

Jó nyaralást mindenkinek!

F. Tóth Gabriella © 2016. Minden jog fenntartva.

MÁS Jóga Alapképzés – Szeptemberi Intenzív

Tanulj intenzíven a jógáról és önmagadról, MÁSként!

A MÁS jóga alapvetően a testre és a légzésre fókuszál, de amellett megnyitja neked a távlatokat a teljes körű változáshoz. Szeretném, ha megértenéd, hogy a jóga erről szól, az átalakulásról és a kiteljesedésről. Ez a képzés remek lendületet adhat neked ehhez a folyamathoz.

Fókuszban a testtudatosság, az ászanák belülről való tudatosítása. Megtanuljuk a MÁS jóga 1. sorozatát, a hatékony Ujjayi légzést és beszélgetünk a jóga legalapvetőbb kérdésköreiről is.

Jelentkezés 2017. aug. 6.

Jelentkezés és további info

MÁS JÓGA ALAP