Mi az a MÁS jóga? 

A MÁS jóga, vagyis Mysore Ayurvedic Style (=MAS) egy ayurvédikus mozgásforma a modern poszturális jógarendszerek világában.

Lényege a testtudat fokozása és a légzésen keresztül a vitalitás megerősítése, az egészség megőrzése. A MÁS jóga a modern Mysore-i poszturális jógák mozgásaira épít, új rendszerbe foglalva azokat az Ayurvéda elveinek megfelelően.

Mi az, hogy ayurvédikus jóga?

Az Ayurvéda az az ősi indiai orvoslási mód, amely szemléletének megfelelően a jóga tökéletes orvosi hátterét adja. A modern gyógyászat még sok olyan jelenséget nem képes megérteni vagy leírni a tudomány jelenlegi állapota szerint, amelyet az ayurvédában már ismertek (pl. bőrfelszín állapotának és a szív működésének az összefüggései, vagy éppen az energetikai folyamatok és a lélek gyógyító képessége). Éppen ezért a jóga ászanák megértéséhez sokkal célszerűbb az ayurvédikus gondolatokat használni, ahelyett, hogy azokat csak a modern materialista orvoslási és anatómiai szemlélettel közelítenénk meg.

A MÁS koncepció kialakításában az Ayurvéda elveit követi, amelynek lényege a testreszabottság.

Hatha jóga, mivel a fókuszt a test és az idegrendszer megerősítésére helyezi testtartások (ászanák) és légzésfókusz (pranayama) gyakorlásán keresztül. A MÁS jóga egy gyakorlási stílus, lényege a mozgások és a koncentráció tudatosítása. Csak azért hívjuk jógának, mert ma így értelmezhető az átlagember számára a légzésorientált egészségmegőrző testedzés. Valójában a MÁS jóga egy tudatos mozgás- és légzés koncepció, amely segít az egészség megőrzésében a helyes tartás, egészséges izomzat és a mentális fókusz erősítésén keresztül.

Ezek természetesen elengedhetetlen feltételei a tradicionális és nem poszturális jógában való előrehaladáshoz, így hasznosak például a MarmaYog gyakorlásában is.

Milyen a MÁS jóga gyakorlása?

Dinamikus és testreszabott

A MÁS jógában van egy alap sorozat, haladó sorozatok és speciális gyakorlatok az 5 elem szerint. A teljes alap gyakorlatsor tridoshikus, vagyis mindenkinek megfelelő, azonban a környezeti változások (évszakváltás, frontok) illetve az egyéni gyakorló adottságai szerint (pl . strukturális problémák, életkor, sérülés utáni felépülés, stb.) tetszőlegesen variálható. Így a gyakorlás mindig érdekes és változatos marad, igazodva a Téged körülvevő és a benned bekövetkező változásokhoz.

Hatékony és erőteljes

A MÁS jóga alap sorozata kellemesen elfáraszt és megerősít. Itt a nyújtás és az erősítés egyenlő arányban szerepel és a légzésre is nagyon nagy hangsúlyt fektetünk. A mély Ujjayi légzés hatékony elsajátítása a MÁS Jóga gerincét adja. Amíg nem hatékony a légzésed, addig ugyanis a jóga ászanák pozitív hatásának nagy részét nem fogod megtapasztalni és nem lesz hatásos a gyakorlás.

Önállóságot ad

A MÁS jóga az ún. “Mysore style”, vagyis az önálló gyakorlás elvét követi, innen a neve: Mysore Ayurvédikus Stílus (Mysore Ayurvedic Style = MAS).

A MÁS jógában az az elgondolás tükröződik, hogy bármely furcsa is legyen, mi nem szeretnénk, ha hozzánk járnál jógaórára. Nekünk az a fontos, hogy tanulj meg valamit alaposan, majd légy önálló és tapasztald ki a dolgokat magad. Ebben áll a tradicionális jógik bölcsessége is, amely szerint a legértékesebb tudás a személyes tapasztalásra épülő tudás. A MÁS jóga elsajátásával képes leszel bárhol és bármikor önállóan gyakorolni és elkezdheted az életed minden területén megélni a jógát. Nem dogmatikusan, hanem letesztelve mindazt, amit nálunk tanultál.

A MÁS koncepció tipikusan tanfolyam keretében, intenzíven tanulható. A tanfolyamokon személyre szabottan foglalkozunk kis létszámú csoportban a résztvevőkkel és van idő a gyakorlatok pontos megértésére valamint a kapcsolódó testérzetek megtapasztalására. Mi segítünk abban, hogy megértsd, mik az anatómiailag helyes kivitelezési módjai egy ászanának, és hogyan használhatod azokat az optimális mozgékonyság megőrzésére. Kifejezetten nagy hangsúlyt fektetünk az első pillanattól kezdve a légzéstechnikára, hiszen alapvetés nálunk, hogy a jóga a lélegzettel kezdődik és csak abból lesz mozdulat. Az intenzív és önálló munkát támogatjuk, és a személyes elmélyülést. Biztos alapokat adunk, de a gyakorlás és változás rajtad áll.

 

Milyen hatásai vannak a MÁS koncepció gyakorlásának?

  • átfogóan edzi a testet,
  • fokozott légzésfókuszt és tudatos légzést tanulsz már az első alkalomtól,
  • segít az ízületek rugalmasságának megőrzésében,
  • magában foglalja a legfontosabb alap ászanákat (30 póz),
  • hatékonyan megelőzi és enyhíti az emésztési problémákat,
  • segít orvosolni az alvászavart, az általános gyengeséget és
  • rendkívül jó idegnyutató hatása van.

Mi az, hogy modern poszturális jóga? 

Jelen világunkban a jóga szó teljesen új értelmezést nyert, szemben azzal ahogyan az az elmúlt évszázadokban Indiában és a jóga tradícióban használatos volt.

A tradicionális jóga egyáltalán nem helyezett ekkora hangsúlyt a test gyakorlataira, hanem sokkal inkább a belső evolúciót, a spirituális értelemben vett kiteljesedést, megvilágosodást, megszabadulást (moksha) tűzte a zászlajára, főként energetikai gyakorlatok, tisztító kriyák vagy meditáció alkalmazásával. A tradicionális jógában az alapfeltevés, hogy életünk során (samsara – a lét folyama) folyamatos szenvedésnek vagyunk kitéve, ráadásul folyamatosan újjászületünk (reinkarnáció). A tradicionális jógák célja a kilépés az újabb inkarnálódásból, amelyre az egyetlen esélynek a megvilágosodást, az istenemberré válást (jivanmukta) tartották.

A modern poszturális jóga, amit manapság a köznyelv általánosan “jógának” nevez, a 19. század végéről ered és ez a gyakorlás számos nyugati behatásnak köszönhetően (angol gyarmati és modern kapitalista vagy éppen new-age-i amerikai hatások) ma inkább szól a tökéletes test, egészséges elme és egy jobb, szebb világ víziójáról, mint az egyéni megszabadulásról. Ennek megfelelően a poszturális jóga elsődleges módszere az ászana, esetleg a pranayama és különféle relaxációs technikák.

A modern poszturális jóga szülőhazája a dél-indiai Mysore, ahonnan T. Krishnamacharya tanításai tanítványain keresztül (Iyengar, Patthabi Jois, Srivatsa Ramaswami, Indra Devi, Desikachar) elterjedtek az egész világban. Krishamacharya tanításaiból alakult ki a Mysore-i Ashtanga vinyasa jóga, az Iyengar jóga, a viniyoga és ezek számos modern továbbfejlesztése (power jóga, vinyasa flow, Bikram jóga, Prana Vashya jóga, hatha jóga, hot jógák stb.).

A MÁS jóga ászanáit a Mysore-ban jelenleg oktatott jógastílusok inspirálták valamint a Mysore-i gyakorlási rendszer, azaz a “Mysore style”, aminek a lényege, hogy a gyakorló önállóan végzi az ászanákat egy progresszíven felépített sorozat mentén.